Økonomiutvalget

LederBjørn Asle Hynne
MedlemFredrik Byre
MedlemRagnhild Iversen
Medlem admJorunn Dahling

Økonomiutvalget i Verdal Idrettslag er et rådgivende utvalgt som møtes 5-6 ganger i året og diskuterer overordnede strategier, budsjett og regnskap. Dette utvalget er til uvurderlig hjelp og støtte, og hjelper oss mot målet til en trygg og sikker økonomistyring i klubben.

Økonomiske prinsipp

Verdal IL sin overordnede økonomistrategi, er at daglig drift og investeringer skal være selvfinansiert gjennom inntektsbringende tiltak og egenandeler. Klubben har gode interne rutiner for økonomistyring.

Budsjett

Klubbens hovedstyre utarbeider sammen med alle avdelingsstyrene årlig et budsjettforslag for kommende år. Budsjettet brukes som styringsverktøy, og utarbeides etter forsiktighetsprinsippet og baseres på erfaringstall. Budsjettforslaget vedtas, eller endres, av medlemsdemokratiet på årsmøtet. Verdal IL har som mål å gjennomføre budsjettårsmøte enten på slutten av foregående år, eller helt i starten av budsjettåret. Avdelingsstyrene rapporterer fortløpende til hovedstyret, og trenger vedtak i hovedstyret om man skal bruke penger utover vedtatt budsjett. Vedtatte budsjett legges inn i regnskapsprogrammet, for bedre budsjettkontroll.


Nytt for Fotball 2023 er at damer og herrer, junior og senior, har eget budsjett og behandles som egen avdeling i regnskap. Ungdom og barn det samme.
Alle avdelingene budsjetterer sin aktivitet i 0, uten inntekter fra spons og festarrangement.


Regnskap, revisjon & kontrollutvalg

Verdal IL har regnskapsfører til å føre regnskapet. Hovedstyret mottar kvartalsrapporter fra regnskapskontoret. Verdal IL følger kontantprinsippet - ved større investeringer periodiseres det slik at man får bokført på riktig år. Verdal IL har og en egen revisor som brukes av alle avdelingene. Årsregnskapet følger kalenderåret. Per i dag leverer Berg Regnskap klubbens regnskap, og BDO revisjon. Klubbens årsmøte velger et kontrollutvalg, som også går gjennom årsregnskap og revisjon.

Årsmøte & medlemsmøter

Avdelingenes budsjett vedtas i medlemsmøter i de ulike avdelingene årlig senest 15. februar. Årsmøtet er Verdal ILs høyeste organ, og behandler og vedtar deretter budsjettet.

Økonomirutiner – div info

  • Alle inngående fakturaer legges inn i regnskap av daglig leder. Fakturaene posteres på den respektive avdeling og på rett kontonummer i regnskap, før nestleder og økonomiansvarlig kontrollerer og attesterer/godkjenner fakturaene.
  • Alle overføringer og transaksjoner godkjennes av minst 3 personer i Verdal IL før Berg Økonomi utfører selve betalingen.
  • Ingen i Verdal IL har tilgang til å betale ut fra Verdal ILs konti.
  • Verdal IL har ingen kredittkort.
  • Alt av honorar/godtgjørelser kontraktsfestes skriftlig, og godkjennes i avdelingsstyrene før «vanlig» prosedyre for utbetaling.
  • Eventuelle kontantinnskudd/nattsafe foretas av minst to personer i Verdal IL.
  • Likviditet og status regnskap rapporteres i hovedstyremøte månedlig av daglig leder/ økonomistyring. Hovedstyret har ansvar for å iverksette tiltak om det oppleves nødvendig.
  • Verdal ILs økonomiutvalg møtes annenhver måned for å gi overordnede strategiske råd. Utvalget består av Bjørn Asle Hynne (Aasen Sparebank), Fredrik Byre (Berg Økonomi), daglig leder og økonomiansvarlig i Verdal IL hovedstyret.
  • Hovedstyret krever inn medlemskontingent, mens de respektive avdelingene krever inn treningsavgift. 

Bankkonti & lagskonti

Verdal IL har kun en felles driftskonto for alle avdelinger. Likviditet rapporteres hovedstyret månedlig. Utbetalinger fra klubbens konto foregår kun etter rutiner beskrevet ovenfor.

Verdal IL har en ett tydelig regelverk for håndtering av lagskonti. Lagskasserer har tilgang til lagets konti - daglig leder og økonomiansvarlig har oversikt over samtlige avdelingers bankkonti.

Verdal IL arrangement

Verdal IL arrangement er ei underavdeling i klubben med eget avdelingsstyre, på lik linje med de andre avdelingene (fotball, handball, e-sport, basket). Verdal IL Arrangement og Vømmølfestivalen budsjetterer alle arrangement på lik linje med de med de andre avdelingene. Årsmøtet godkjenner alle budsjett. Eventuelle overskudd av festarrangement fordeles mellom avdelingene og avsettes til aktivitet for barn og ungdom, eller til betaling av gjeld eller investeringer. Årsmøtet bestemmer dette, etter forslag fra hovedstyret.

Klubbens inntekter

Våre største og viktigste inntektsposter er:

  • Sponsorinntekter: Daglig leder har overordnet ansvar for innsalg av sponsorinntekter. Hovedstyret følger opp daglig leder.
  • Støtteordninger/tilskudd: Daglig leder & økonomiansvarlig søker på de støtte- og tilskuddsordninger som til enhver tid oppleves som hensiktsmessig.
  • Medlemsavgift: betales av alle medlemmer. Størrelsen på medlemsavgift vedtas årlig av Årsmøtet. Medlemsavgift tilfaller hovedlaget i regnskapet.
  • Treningsavgift: alle aktive medlemmer betaler treningsavgift. Treningsavgift tilfaller de ulike avdelingene i regnskapet.
  • LAM (Aktivitetsmidler fra NIF)
  • Grasrotandel Norsk Tipping.
  • Klubbdugnader, cuper, fotball-/håndballskoler, og annen aktivitet i avdelingene

Bane-/ halleie

P.t har Verdal Kommune/ Veksttorget driften av Verdal Stadion m/tilhørende klubbhus. Alle lag i kommunen har mulighet for å trene på Verdal stadion, samt bruke klubbhus/møterom.
Hall (Verdalshallen, Ørahallen & Vinnehallen) leies av Trøndelag Fylkeskommune, og Verdal kommune.
E-sportsenteret leies av Enes&Olsen Eiendom.

Bane-/halleie er klubbens største utgiftspost, og Verdal IL bruker i 2022 ca 750.000 årlig på dette.

Gjennomsiktighet & spørsmål

Verdal ILs økonomi skal være helt gjennomsiktig. Har du spørsmål, ta gjerne kontakt på administrasjon@verdalil.no .

Hvert lag i Verdal IL skal ved sesongstart oppnevne egen kasserer/økonomiansvarlig. Personen har da ansvaret for økonomien i hvert lag. Hen får tilgang på lagets bankkonto via Verdal ILs bedriftsnettbank (ikke privat) og til egen VIPPS-konto.

Lagets lagleder/kasserer sørger også for regnskapsførsel som sendes til klubbens administrasjon for godkjenning 1 gang pr år (innen 1. februar). Eventuelle kontanter laget selv samler inn skal settes inn i banken på lagets konto. I størst mulig grad er det ønskelig å unngå håndtering av kontanter. Det oppfordres til å heller benytte lagets Vipps-konto til dugnader og innsamlinger.

Rutiner, kjøreregler og tips finner du her: Økonomirutiner, lagsnivå

Lagets lagleder/kasserer sørger også for regnskapsførsel som sendes til klubbens administrasjon for godkjenning 1 gang pr år (innen 1. februar). Eventuelle kontanter laget selv samler inn skal settes inn i banken på lagets konto. I størst mulig grad er det ønskelig å unngå håndtering av kontanter. Det oppfordres til å heller benytte lagets Vipps-konto til dugnader og innsamlinger.

Tips til føring av regnskap/ofte stilte spørsmål

  • Regnskapet følger kalenderåret, ikke sesongen. (1.jan-31.des)
  • Ta utgangspunkt i de 12 bankutskriftene - en for hver måned. Disse lastes lett ned fra nettbanken.
  • Nummerér hvert enkelt bilag og lag henvisning til bilagene på bankutskriftene.
  • Gjør du dette til en rutine hver måned er det lettere å holde oversikt og ha kontroll.
  • Digitale regnskap er det beste for alle.
  • Sendes til administrasjon@verdalil.no innen 1. februar hvert år.

Tipsene finner du også her: Årsoppgjør, lagskonto

Hjelp

Har du spørsmål, eller trenger du hjelp med lagsøkonomien? Ta kontakt per mail på administrasjon@verdalil.no. Henvendelser besvares normalt ila 2 virkedager.

Refusjon av utlegg

Dersom du må legge ut for en del av lagets utgifter (for eksempel påmelding til cuper og turneringer som hovedlaget skal betale) blir disse refundert på følgende måte:

- Last ned utleggsskjema og fyll ut etter beste evne. Det må fremgå tydelig hensikten med utlegget, - samt ditt navn, adresse og bankkontonummer.
- Originale kvitteringer scannes/fotograferes.
- Signer skjemaet digitalt. NB! Når du har signert kan ikke skjemaet lenger redigeres.
- Send skjemaet til din leder i avdelingen for godkjenning og signering.
- Skjemaet sendes til slutt til administrajon@verdalil.no sammen med kvitteringene.
- Du vil få refundert utleggene senest etter 7 dager.

Trenger du hjelp, eller har du spørsmål? Send oss en mail på administrasjon@verdalil.no eller ring Anders på 97035339.

Utleggsskjema Verdal Idrettslag